Guide til afvikling af et dødsbo – hvad nu?

7 gode tips

Det kan være en ganske uoverskuelig opgave, at stå som enten bobestyrer eller pårørende til et dødsbo, en situation, hvor man desværre hurtigt kan lave forhastede beslutninger.

Dette blogindlæg er en lille guide med 7 “don’t & do” til hvordan man bedst muligt kan håndtere afviklingen af et dødsbo. Nedenstående vil altså belyse nogle af de ting, der kan være gode at gøre i afviklingen af et dødsbo, og nogle af de ting, der ikke er smarte at gøre i samme situation.

Dette beror kun på egne erfaringer med besøg i dødsbo, rydninger af dødsbo, samtaler med folk i og uden for branchen. Dette er derfor kun vejledende, idet enhver situation er unik og dermed håndteres på forskellige vis!

Mennesker er forskellige og det samme er vores ønsker for, hvad der skal ske med de løsøre, der som regel er tilbage, når skifteretten har givet grønt lys for tømning af boet. Der er dog nogle helt konkrete ting vi skal igennem, som i et samarbejde med en rydningsservice, ikke altid gavner din situation som potentiel arbejdsgiver!

7 don’t & do eksempler.

Vi har samlet 7 Don’t and do eksempler for at gøre hele processen lettere for jer og os.

Punkt nr. 1 

1 DON’T – Undlad at pakke alle småtingene ned i flyttekasser med henblik på at hjælpe en dødsborydder og i forsøget på at få prisen for selve rydningen sænket

1 WHY – I en rydning betyder det ikke så meget om der er lidt her og der, der blot skal sorteres og doneres til genbrug. Det, der betyder noget, kan være ganske få genstande som en rydder ser ved inspektion af boet! Det kunne være den der særlige vase i vindueskarmen, det kunne være en mindre samling sølvtøj. Hvis du i god tro har pakket alle småtingene ned i flyttekasser, kan en rydder ikke danne sig et overblik og vil typisk tro, at det der er i flyttekasserne nok ikke er noget værd, ligeledes tager det lang tid at gå igennem flyttekasserne uden at ødelægge noget

1 DO – Lad derfor så meget som muligt (minus de ting familie, venner eller andre skal have fra boet) blive stående på sin plads i hjemmet, dette vil give rydderen en fornemmelse af at hjemmet måske har en skjult skat eller to, og det burde have positiv påvirkning på den samlede pris for en rydning!

Punkt nr. 2

2 DON’T – Fjerne effekter fra boet eller tilkalde en borydder før skifteretten har givet grønt lys herfor!

2 WHY – Dette har vi heldigvis ikke selv erfaring med, men vi har hørt fra folk i branchen, at det virkelig kan gå i hårdknude, hvis en rydning startes før skifteretten har frigivet boet. Dette går helt klart værst ud over bobestyrer og ikke borydderen. En rydder vil dog ikke blive særlig glad for at blive stoppet midt i sit arbejde og desuden vil det blive trukket ind i en sag ved skifteretten!

2 DO – Sørg derfor for, at det er helt og aldeles afklaret fra skifterettens side, at boet efter afdøde må afvikles og tømmes!

Punkt nr. 3

3 DON’T – Det kan aldrig anbefales at vente til sidste øjeblik med at finde en god borydder.

3 WHY – Vi oplever desværre ofte, at kunder ringer med ønske om haste rydninger, vi udfører dem med glæde, hvis vi har tid det, men det kan resultere i en for stor rydning for den samme service, fordi det skal ske fra dag til dag eller på få dage, ligeledes vil du som boansvarlig ende med at blive stresset og måske presset hvis ikke du er ude i god tid!

3 DO – Sørg for at indhente et tilbud i så god tid som muligt, dette giver dig flere fordele som arbejdsgiver, du har muligheden for at takke nej og prøve et andet sted, hvis prisen syntes urimelig eller hvis kemien ikke er der. Boryddere er lige så forskellige som alle andre mennesker, så priser for rydning og service niveau kan variere meget!

Punkt nr. 4

4 DON’T – Sæt ikke boryddere op imod hinanden (indhente flere tilbud lige oven i hinanden)

4 WHY – Det er langt den bedste idé at holde tingene afskilt. Da der er flere om buddet, er der også konkurrence, man forstår godt, at man som bebestyrer ønsker det bedste tilbud, men det kan hurtigt blive noget rod, da langt de fleste i branchen kender hinanden, eller kender til hinanden, hvilket kan betyde at disse taler sammen og bliver enige om hvem der ‘får’ opgaven. Derfor kan det varmt anbefales at indhente flere tilbud over en kortere periode i stedet for lige oven i hinanden!

4 DO Det kan det varmt anbefales at indhente flere tilbud over en kortere periode i stedet for lige oven i hinanden!

Punkt nr. 5

5 DON’T – Ring ikke efter en borydder med henblik på inspektion for totalrydning, hvis ikke samtlige arvinger til boet, er klar til det!

5 WHY – Der er som bekendt rigtig mange genstande i et normalt hjem, og selv om der kan være tale om en plejehjemsbolig, kan det stadig være let uoverskueligt. Hvis der er noget, der får en borydder til at bakke og blive frustreret, er det når det pludseligt kommer frem under inspektion, at det ikke er afklaret hvilke ting der skal blive, eller måske bliver taget væk fra rydningen!

5 DO – Sørg for at alle parter blandt arvinger er færdige med at tage hvad end de vil have fra boet (eller som minimum har afmærket genstande, som ikke er en del af rydningen), før I ringer og bestiller en besigtigelse med henblik på rydning, andet er desværre tit spild af både jeres og rydderens tid, og vil ofte ende i intet tilbud eller ved at I skal mødes igen en anden dag!

Punkt nr. 6

6 DON’T – Vælg ikke en tilfældig til opgaven. Undersøg markedet grundigt hvis du har overskud og tid til det.

6 WHY – Der er som bekendt forskel på mennesker, det samme gælder firmaer, der tilbyder rydning af dødsboer. Vi kan beklageligvis berette om mange brodne kar i branchen, hvorfor vi anbefaler, at du undersøger markedet før du involverer dig med et firma eller en person!

6 DO – Kig lidt på markedet, mange annoncerer på internettet, vi er af den opfattelse, at trustpilot er en ganske god måde at tjekke om firmaet er en god eller en dårlig idé at benytte, folk vil typisk skrive om deres oplevelser her, især hvis de har oplevet noget rigtig godt, men også hvis de har haft en dårlig oplevelse! Hvis ikke der er nogen anmeldelser, kan det tyde på at firmaet ikke har særlig meget erfaring eller gjort sig positivt bemærket!

Punkt nr. 7

7 DON’T – Lav aldrig aftaler mundtligt, sørg altid for at have en aftale og dennes betingelser på skrift!

7 WHY – Det er som med alt muligt andet, man vil gerne stole på sine medmennesker, men det er nu altid en god idé at have aftalen med en borydder på skrift, såsom: startdato, slutdato, pris, nøgler udleveret, særlige hensyn med videre, på denne måde er du juridisk sikret imod plattenslagere og useriøse boryddere!

7 DO – Få ALTID hvad end du aftaler med en borydder på skrift, dette kan ske via en e-mail, en skrevet kontrakt på papir, eller en simpel sms besked (fra et nummer der kan kædes sammen med virksomheden via krak).

Opsummering

Dette er hvad vi hos Hamersrydning.dk vil kalde de 7 rigtige Don’t and do’s når det gælder om rydning af et dødsbo!

Følger du disse anvisninger burde din borydning ikke gå helt skævt.
Vi håber at disse don’t & do’s har været til hjælp!

Vi glæder os til at høre fra dig!